OM REGISSÖREN KERSTIN

Att växla mellan att vara skådespelare och regissör är utvecklande och utmanande. Det är ett tungt ansvar att regissera men jag tycker om att se, söka riktning och form för en berättelse och bidra till en föreställnings rytm, dynamik, samspel och framväxande i alla sina delar och föra skutan ut på vågorna.

Teater är en unik, kollektiv, levande konstform!  Att skapa en helhet, ett konstverk i alla dess delar tillsammans med skickliga yrkesmänniskor som alla arbetar med sin del är fantastiskt roligt!

Jag har mestadels regisserat barn – och ungdomsteater. Där har jag mitt hjärta. Barns lek och oförutsägbarhet är min inspirationskälla till hur jag tänker i mitt regiarbete oavsett om målgruppen är vuxen- eller barnpublik.

Just barnpubliken kräver det jag tycker bäst om: En äkta här-och-nu-känsla som fångar och berör! Inte med det sagt att en vuxenpublik inte vill ha det! Jag vill ha det när jag ser teater!

logga Kerstin

Regiuppdrag under åren

Regissören

2019   ” Okända Djur och Magiska Vatten” Teater Soja – regissör

2015   ”Esters Semester” Teater Soja – regissör/kompositör/musikarr

2014   ”Arken ” Teater Tusan – regissör

2013   ”Hotell Snäll”  Teater Soja – regissör

2011   ”Förlåt Förlåt” Teater Soja – regissör

2011   ”Kärrlek” Teater Tusan – regissör/ dramatiker

2008  ”OJ!”  Teater Tusan – regissör/ dramatiker

2004  ”Prinsessan Papperspåse” Teater Tusan – regissör/skåd

2001  ”Vasilisa och Babajaga” Teater Da Caporegissör/scenograf

2000  ”Brevet från N.N.” Turteatern Kärrtorp – regissör

1999   ”Romeo och Juliet” Turteatern Kärrtorp – regissör i samarbete med Elisabeth Frick

1994  ”Ångerman” Teater Västernorrland – skåd/regissör i samarbete med E Frick

1991-92 ”Sindbad Sjöfarare” Årstagycklarna –  regissör i samarbete med E Frick


VAD RECENCENTER TYCKT OCH TÄNKT om

ROMEO OCH JULIET

Romeo och Juliet

”Romeo och Juliet” Turteatern /foto Henrik Hedenius/

”Det är bara att ge sig och ropa bravo!…självklart angelägen – enormt spännande, tragisk, rörande och rolig…Regin av Kerstin Blomquist och Elisabeth Frick ger minsta sexåring en tydlig uppgift inom ramen för färgstarka scenerier och bilder som inte är till för effektens skull utan fördjupar och förtydligar det som sker…På liknande sätt skapar regin hela tiden nya situationer som ger fart och riktning åt skådespeleriet.

BREVET FRÅN N.N.

”Erik Uddenbergs text och Kerstin Blomquists regi samverkar när spelet seismografiskt söker sig fram mellan de olika personerna och låter dem utveckla sina karaktärer….Det är starkt och absolut värt en T-banebiljett till Kärrtorp.”

DN 25/1 2001

scenguiden Brevet från N.N.

”Brevet från N.N.” Turteatern

 

…”För att vi för ovanlighetens skull får en ung föreställning som dröjer och reflekterar och litar på att publiken ännu kan engageras av ett samtal bortanför gameboyvärlden. ”

1a plats Scenguiden DN 26/1 2001

 

 

 

ÅNGERMAN

”Det hela blir till en sorts suggestiv totalteater som Frick och Blomquist har all heder av.”

Västernorrlands allehanda 30/6 1994

 

 

                                                                                   

 

ESTERS SEMESTER

Esters Semester Teater Soja

”Esters semester” Teater Soja

”..varmt och ömsint…och givetvis kan alla uppskatta ett sceneri som byggs på det mest finurliga sätt..”

Dagbladet Sundsvall 21/2  2015


ARKEN

Arken eller den stora översvämningen

”Arken…” Teater Tusan/TeaterSpektaklet

”En föreställning med härligt flyt!”

”…ensemblens otaliga förvandlingsnummer av sig själva och den enkla scenens miljö imponerar storligen med sin lekfullhet. Rekvisitan är basal men används snillrikt.”

 UNT 22/9 2014

 

HOTELL SNÄLL

”Tack vare den enkla framställningen, den vimsiga, virriga, skrattroliga och känslofulla, galna och listiga paketeringen – kan alla ta till sig på sin nivå.”

Sundsvalls Tidning 23/2 2013

PRINSESSAN PAPPERSPÅSE

”Det är så här förstklassig barnteater ska se ut.”

Dagbladet Sundsvall 1/11 2004

 ”Tack vare Kerstin Blomquists finstämda regi – oerhört trovärdigt. Skådespelarna förmår möta barnen där de är och samtidigt leverera en enkel story med förhållandevis stor komplexitet även till oss vuxna…de inre bilderna av miljöer och skeenden blir rika och effektfulla…Den här föreställningen kan på ett enkelt sätt få igång såväl enkla som mer avancerade samtal mellan barn och vuxna om vad det är att vara pojke eller flicka.”

Pedagogiskt Magasin nr 2 / 2004

Prinsessan Papperspåse

Prinsessan Papperspåse TEATER TUSAN /foto Kerstin Blomquist

 

 

 

Kerstin Blomquist - 076 78 79 246 kerstin.blom-quist@telia.com